Християнство, култура, изкуство, политика

Най-непоносимата овца
е незаблудената овца.

Тя клепка с клепки,
ушка със уши
и пътя сочи
с настойчиво блеене.

Когато се научиш да блееш,
ще й обясниш,
че се е заблудила.

Здравейте! Четете и бъдете снизходителни!


понеделник, 27 септември 2010 г.

Добро образование или "обучение по доброта"

Марио КОЕВ

Писал съм неведнъж по темата за въвеждането на една или друга форма на обучение по религия в училищата и затова тук няма да се занимавам с моята частна гледна точка. Аз като цяло съм против тази идея. Единственото, което ще кажа тук и сега, е, че съм изключително скептичен по отношение на РЕЗУЛТАТИТЕ от каквото и да било обучение по религия в ситуацията, в която се намира изобщо образованието днес у нас. В тази статия само ще се опитам да нахвърлям някои по-общи проблеми на КОНТЕКСТА, в който се поставя днес този въпрос.
На първо място, нещата са положени едновременно като питане за СУБЕКТИВНО желание (нежелание) и като ОБЩЕСТВЕНА потребност (или не). С други думи, един иска, друг не иска – а над тези субективни мнения се поставя не нещо друго, а ОБЩЕСТВЕН интерес. Ако това е така обаче, то субективните мнения нямат никакво значение. Най-малкото не такова, каквото си го въобразяват изказващите се. От друга страна, и самият обществен интерес не е формулиран ясно, тъй като неговата собствена наличност като ОБЩЕСТВЕН зависи, а и на практика се създава най-вече от медиите. Тук е и тяхната отговорност (или безотговорност).
Говори се за “духовност”. Забележете обаче, че ВСИЧКИ говорят за “духовност” – и вярващи, и атеисти; и писатели, и художници; и журналисти, и учени; та дори и поп-фолк изпълнители. Тази думичка – “духовност”, се употребява навсякъде, където НЯМА артикулирано разбиране за проблематиката.
Казано по-общо, всички имат усещането за някакви ДЕФИЦИТИ, които дефицити се изказват с на практика нищо не значещото “липса на духовност”. И понеже е “духовност”, веднага се обръщаме към религията, защото религията е “духовна”. Спрямо КАКВО е “духовна” религията?
Най-лесният отговор, който хрумва всекиму, е, че религията е “духовна” спрямо чисто утилитарните стремежи и желания, които не се съобразяват с нищо друго освен със себе си. Тоест спрямо определен вид “опредметен” егоизъм, активно действащ в името на собственото си задоволяване.
Това е едната страна. Другата обаче изведнъж се явява като идея за НАЦИЯ. Цитират се например думите на митрополит Климент (Друмев), че “ако няма Православие, няма и България”, казани в съвсем РАЗЛИЧЕН контекст. Общо излиза, че “духовност” и “нация” са едва ли не взаимно зависими неща. Ако едното го няма, няма го и другото. Без извинение – дрън-дрън!
Самата идея за тясната връзка между Православието и идентичността на нацията НЯМА НИЩО ОБЩО с Православието. Нейният произход се корени, грубо казано, в немския романтизъм от 18 век, преминал и съответно преформулиран в Русия и Гърция, а оттам и у нас. Той е тясно обвързан с идеята за националната идентичност и преди всичко с НАЦИОНАЛНАТА ДЪРЖАВА. Независимо дали такива процеси се наблюдават в България, в Гърция, в Русия и т.н., те са НЕПРАВОСЛАВНИ. Това трябва да е категорично ясно и да се спре най-сетне с лаическото бъбрене по тази тема.
Нека се върнем обаче на странното понятие “духовност”. Мнозинството от хората, които говорят за “липса на духовност”, всъщност имат предвид видимата за всеки в ежедневния му опит НЕЕТИЧНОСТ в поведението и в мисленето. Работата е там обаче, че на личностно равнище етичното поведение не е строго зависимо от това дали си религиозно вярващ или атеист. С други думи, един човек МОЖЕ да бъде ДОБЪР човек, без да е религиозно вярващ, по същия начин, по който един религиозно вярващ МОЖЕ и да НЕ Е ДОБЪР ЧОВЕК. Тоест това дали си етичен и, най-общо, добър човек не зависи пряко от това дали си вярващ човек.
Тези неща зависят най-вече от СЕМЕЙНОТО ВЪЗПИТАНИЕ. В съвременността обаче именно семейството е онази “институция”, която се разпада най-бързо. Семейството не е просто съжителство между двама души (и техните деца) – семейството е ТРАДИЦИЯ и РОД, то е ИСТОРИЯ. В тази история се проектират връзките между отделни родове и житейски съдби. В Църквата семейството е т.нар. ДОМАШНА ЦЪРКВА. Излиза в крайна сметка, че ако трябва да се въвежда някаква форма на обучение по религия в училищата, то и родителите на тези деца ТРЯБВА да я посещават. Нали така? Това го казвам мимоходом.
От своя страна методиката на всяко ОБУЧЕНИЕ е “инструментална”, а не “възпитателна”. “Възпитателното” въздействие на училището е опосредствано. Най-просто казано, с натрупването на познания децата постепенно се “възпитават” да взаимодействат със света и с наличната култура в нейната цялост. Липсата на добро образование, а не на “възпитание” в собствения смисъл на думата, може да бъде проблем – както за самия човек, така и за обществото, в което живее.
Дали тогава религиозното обучение не е елемент изобщо от ДОБРОТО ОБРАЗОВАНИЕ? Всъщност това е въпросът. Той обаче сам по себе си не зависи от наличието или неналичието на религиозно обучение, а от цялостата концепция за ДОБРО ОБРАЗОВАНИЕ. Тази концепция от своя страна се поражда от РАЗБИРАНЕТО за културните процеси, протичащи в съвременния свят. Има ли у нас такова добре артикулирано, интелектуално РАЗБИРАНЕ, което да е поставено в основата на КОНЦЕПЦИЯ ЗА ДОБРО ОБРАЗОВАНИЕ? Разбиране, което едновременно отчита общия процес и неговите специфики и съответно умее да изработи стратегия. Не мисля.
Нещата опират в крайна сметка до онова, което се нарича КУЛТУРНА ПОЛИТИКА и което днес у нас се схваща като просто даване на пари за кино, театър, литература и прочие; като управляване на финансови средства в “културата”. КУЛТУРНАТА ПОЛИТИКА е нещо съвсем различно. Наистина ли не се вижда, че “управляването на финансови средства”, което се провижда за много хора като политика в “културната област”, е базирано върху същото УТИЛИТАРНО мислене, което практически пък всички разглеждат като противоположно на “духовността”? Парадокс? Не, не е парадокс, а – съжалявам – “емоционален пубертет”, за да не се изразя по-рязко.
А може ли без пари? Там е работата, че не може. Ето как понятието за “духовност”, както го мислим, се оказва прекалено тясно. То ВКЛЮЧВА в себе си и утилитарните стремежи. Пак се връщаме на семейното възпитание. Да изкарваш добри пари и да живееш добре означава да си ДОБРЕ ОБРАЗОВАН и ПОЧТЕН. У нас обаче да изкарваш добри пари и да живееш добре все повече се разбира като агресивно и безпардонно вземане и самоналагане. Дали ТОВА разбиране би било смекчено от обучение по религия в училище аз не мога да кажа. Това са прекалено много лични съдби, за да се даде общовалиден отговор. В чисто систематичен порядък обаче – едва ли.
Като обобщение – на първо място, следва да има ОБЩА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ДОБРО ОБРАЗОВАНИЕ, въз основа на която да се изработи и стратегия. Тук се включват много повече неща, отколкото дали ще се преподава и религия или не. По-скоро в едно ДОБРО ОБРАЗОВАНИЕ религията НАИСТИНА следва да има своето място. Работата е там, че у нас самото образование не отговаря на редица условия, а щом самото образование не отговаря, то как с въвеждането на предмет по религия това ще се “оправи”?! За кой ли път демонстрираме “културна незрялост” и в опита си да бъдем “като възрастните” върху окапания анцуг връзваме вратовръзката на татко...

Няма коментари:

Публикуване на коментар